Nu är vi på gång!

På denna sida kommer vi fylla på med information om lägret, högt till lågt.
Vissa frågor har vi inte svar på i dagsläget, men vi lovar, det kommer komma svar förr eller senare.

Senast uppdaterad 2024-05-01

AllmäntDeltagareFunktionärPraktiskt på platsMatProgram

 

Allmänt

Lägrets namn:

Velj!24. Som skapats av begynnelsebokstäverna från Vatten, Eld, Luft och Jord samt vårt hjärtutropstecken som symboliserar jaget. 24 eftersom lägret hålls 2024.

Vilka datum är lägret?

Söndag 28 juli – Lördag 3 augusti 2024
Spårarscouter: Onsdag 31 juli – Lördag 3 augusti 2024

Plats?

Kragenäs
Myren 3, 457 91 Tanumshede, Sverige

Har lägret något tema?

Ja, temat bygger på de fyra elementen. Vatten, Eld, Luft, Jord.

Ett scoutläger utifrån de 5 elementen; vatten, eld, jord, luft och jag:et. Vår tanke med temat är att gå tillbaka ett snäpp till grunden och se elementen med ett klassiskt men ändå personligt perspektiv. Vi utgår från de fyra grundelementen och tar in jag:et som ett femte, för att just lyfta vem jag är, och stärka oss själva.
V = vatten
E = eld
L = luft
J = jord
! = jag
Välkomna på VELJ!24 ??⭐️??

 

Vem arrangerar lägret?

Föreningen Scoutläger i Väst står bakom lägret. Det är ett samarbete mellan de fem direktanslutna distrikten inom Scouterna i region Väst. Västbodal, Skaraborg, Västgöta Södra, Göteborg och Halland scoutdistrikt.

Deltagare

Ledarfunktionärer: 

Lägret ser ett behov av ledarfunktionärer, alltså att ledare som åker med kårerna behövs till specifika funktionärsuppgifter. Det kan t.ex vara att hjälpa till på programpass, stötta i funktionärsmatsalen, hjälpa till med renhållning, stå i kiosken eller vakta slanor. Hur många från varje kår beräknas procentuellt efter ledare och deltagarantal. Mer information om detta kommer.

Vem kan delta?

Lägret vänder sig främst till medlemmar i de fem arrangerande distrikten. Vid mån av plats kommer det även finnas möjlighet för andra medlemmar inom Scouterna att delta.

Vilka åldersgrupper kan delta?

Lägret planeras för spårarscouter och uppåt.

Vad kostar det?

Deltagaravgiften för upptäckar-, äventyrar- och utmanarscouter samt ledare för hela veckan är 1970 kr.
Deltagaravgiften för spårarscouter samt ledare under spårartiden är 1050 kr.
Deltagaravgiften för ledarbarn 4-7 år är 600 kr.

Hur länge är anmälan öppen?

Anmälan stängde 31 mars. Det finns möjlighet att göra efteranmälan fram till 15 maj. Anmälan görs av scoutkåren i medlemsregistret Scoutnet. Mer info här.

Hur sker betalning?

Faktura skickas kårvis per e-post efter att anmälan har stängt till scoutkårens fakturamottagare som ni anger i anmälan. Under april kommer fakturorna skickas ut till de flesta deltagande scoutkårerna.

Kan man delta både som deltagare och funktionär?

Ja, om du deltar som utmanarscout eller ledare kan du också delta som funktionär på för- och/eller efterläger.

Avanmälan

Har ni en deltagare som blir förhindrad att delta så kan ni byta deltagare inom samma deltagartid utan extra kostnad kontakta info@scoutlagerivast.se så hjälper vi er. Behöver ni avanmäla kan ni göra det fram till 15 maj, då återbetalas lägeravgiften med ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader. För att avanmäla efter 15 maj krävs ett läkarintyg som intygar att scouten inte kan delta på lägret för att få tillbaka lägeravgiften med ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader.

Funktionär

Kan jag vara med som funktionär?

Javisst! Se Lediga uppdrag eller Kontakta oss för mer information.

Vad kostar det?

Funktionärsavgiften är 600 kr. Deltar man på för- och efterläger ges en rabatt på 50kr/dag på förläger och 100kr/dag på efterläger.

Hur länge är anmälan öppen?

Anmälan öppnar i början av januari och stänger 30 juni. Anmälan görs i medlemsregistret Scoutnet. Mer info här.

Vilka tider gäller för funktionärer?

Förläger: torsdag 25 juli – lördag 27 juli
Funktionärstid: lördag fm 27 juli – söndag em 4 augusti
Efterläger: söndag 4 augusti – måndag 5 augusti

Praktiskt på plats

Hur är det med badmöjligheter?

Lägerplatsen ligger intill havet och det finns tillgång till badplats.
Dock rekommenderas badskor då det kan finnas vassa snäckor.

Hur är det med parkering?

Det kommer finnas en begränsad mängd parkeringsplatser. Det är viktigt att man som deltagare samåker så mycket som möjligt och att så få bilar som möjligt stannar kvar på plats.

Parkeringsavgifter för personbilar:
Parkering över hela lägerperioden: 300 kr
Parkering över halvvecka: 150 kr
Dagsbesök: 50 kr
Funktionär: Kostnadsfri parkering

Hur är det med parkering av släpkärror?

Parkering av släpkärror kommer i möjligaste mån att ske ute i byarna på lägret.

Kan man ha med egen husvagn/husbil/båt?

På grund av platsbrist kan lägret tyvärr ej erbjuda möjlighet för kårer/deltagare som vill ha med egen husvagn/husbil. Istället hänvisar vi till närliggande camping ex. Kyrkvikens camping. Vid speciella behov och förutsättningar som kräver egen husvagn/husbil, kontakta oss på info@scoutlagerivast.se
För funktionärer tittar vi på möjligheten till parkering av husbil/husvagn utan el, mer information om detta kommer.

Vilka betalningsmöjligheter kommer finnas i kiosk/café?

Kortbetalning och Swish kommer erbjudas i första hand. Eventuellt kommer betalning med kontanter erbjudas men det är ej fastlagt ännu.

Kommer utmanarscouterna ha en egen by på lägret?

Nej, utmanarna bor tillsammans med sina kårer. De kommer dock ha en egen plats ”Utmanarhubben” med programaktiviteter, spel, musik m.m.

Vad kommer det att vara för storlek på byarna?

Standardstorleken på by kommer att vara omkring 40 personer. Är man färre deltagare än 40 från en kår blir man ihopslagen med annan kår. Är man fler deltagare än 40 och/eller önskar att bilda by med annan kår kan bystorleken dubbleras med jämna 40-tal. Alltså upp till 80, 120 osv. I anmälan anges vilken/vilka kårer man önskar att bo tillsammans med.

Är det tillåtet med hund på lägerplatsen?

Hunden får följa med på lägret. Men du som hundägare behöver utöver ditt ansvar som hundägare också tänka på följande:

– Deltagande med hund ska helst anmälas i förväg till info@scoutlagerivast.se
– Hund skall hållas kopplad och extra hänsyn skall visas till personer som kan vara eller är hundrädda.
– Undvik att rasta hunden inom lägerområdet om det är möjligt.
– Plocka upp all avföring även utanför lägerområdet.
– Kragenäs är ett naturreservat där hundar alltid måste vara kopplade. (Gäller året om)
– Det är inte tillåtet att ta med hunden till Kragenäs badplats, då det är en offentlig badplats.

Är det tillåtet med andra husdjur på lägret?

I första hand tillåts hundar. Om du har något annat husdjur som du vill ha med dig, kontakta lägerledningen.

Mat

Hur ser matsedeln ut?

Under lägerveckan kommer det serveras en varierande meny innehållande kött/fisk/fågel/vegetariskt.

Kommer det finnas specialkost?

Matfunktionen på lägret kommer jobba för att tillgodose alla olika typer av specialkostbehov.

Program

Vad blir det för program?

Lägret kommer erbjuda två typer av programaktiviteter. Programpass baserat på lägrets tema samt spontanprogram där deltagarna själva väljer och skapar sin aktivitet. Vi kommer även göra en speciell utmanarhubb med olika typer av aktiviteter. Det blir självklart också lägerbål m.m.

Är det samma program för alla åldersgrupper?

Programpassen som följer lägrets tema är åldersanpassade och fördelas till kåren så som man har anmält deltagarna. Spontanprogrammet är delvis gjort med olika svårighetsgrad men här väljer kåren själv hur de vill jobba med de olika åldrarna.

Hur fungerar patrullindelning?

Kåren delar in sina deltagare i patruller om 5-8 scouter per patrull i varje åldersgrupp. I anmälan anges vilken åldersgrupp och patrull varje deltagare tillhör. Om en patrull har färre än fem deltagare kan det bli att den slås ihop med en annan kårs deltagare i samma åldersgrupp.

När får kåren reda på hur lägerveckans program kommer att se ut i detalj?

Hemsidan kommer att uppdateras under maj respektive juni månad med alla detaljer i programmet.

Vem får vara med på Utmanarhubben?

Utmanarhubben är till för utmanarscouter och deras ledare. Programfunktionen står för de funktionärer som behövs för att genomföra och ta ansvar för verksamheten på Utmanarhubben.