Välkommen på läger!

Regionsläger 2024 är ett samarbete mellan direktanslutna distrikt i väst.
Distrikten har som tradition att genomföra gemensamma läger när det är lämpligt i distriktens lägercykler. Lägret är för medlemmar i Hallands, Göteborgs, Skaraborgs, Västgöta Södra samt Västbodals scoutdistrikt.  I mån av plats välkomnar vi även kårer från andra distrikt, samverkansorganisationer samt internationella deltagare.

Syftet med regionsläger är att skapa en stark sammanhållning i västra regionen och att ha roligt tillsammans.

28 juli till 3 augusti 2024 samlas ca 2 500 glada scouter på lägerängarna i Tanumshede för att tillsammans skapa det bästa lägret.

VAR

Göteborgsscouternas Kragenäs, Tanumshede

NÄR

28 juli till 3 augusti 2024, samt för- och efterläger för funktionärer.

VEM

Alla är välkomna! För åldersgrupperna från 8 år kommer det erbjudas program.

Velj!24 kommer arrangeras på Kragenäs. Kragenäs är Göteborgsscouternas lägerområde i Tanumshede. På lägerområdet finns det idag hygienbyggnader, badplats och fina lägerängar. Läs gärna mer om Kragenäs på deras hemsida.

Velj!24 är en resa genom de fyra elementen, vatten, eld, luft, jord och det femte elementet jaget. Deltagare på lägret kommer utmanas och utvecklas samtidigt som de får känna gemenskap och glädje.

Elementen känns igen av dessa bilder:

Intresseanmälan kommer öppna i september. Information om intresseanmälan kommer i lägerbrev 2.

Just nu söker vi personer som vill hjälpa till och planera läger. Vi söker personer till program, funktionärsköket, scenen och café. Är du intresserad av att hjälpa till så läs mer om vad varje uppdrag innebär på vår hemsida och fyll i en intresseanmälan eller kontakta någon i LÄKO.

Hoppas vi ses nästa sommar!

Läko för Velj!24

Har ni testat “Vattenspruta”?!

Dela upp scouterna i två lag, minst 5 i varje.
Sitt bredvid varandra och håll varandra i händerna, det andra laget sitter mitt emot på samma vis (med med fötterna mot det andra laget). Sätt en vattenflaska mellan de som sitter längst till höger.

De som sitter till vänster tittar på slanten som ska singlas, de andra blundar.

En ledare singlar slanten. När det blir klave trycker den som sitter först nästa i handen och sen trycker man vidare till den som sitter sist. När siste man får trycket i sin hand är det bara att trycka på flaskan och spruta på den som sitter mitt emot.

Det är upp till ledaren att se vem som sprutade först och om det var rätt eller fel (man kan ju trycka av misstag). Det lag som klarar sig får flytta ett steg, alla ska ju hamna både vid vattnet och kronan om man ska vinna.

Trycker det ena laget fel så får det andra laget flytta. En bra regel är att man bara får spruta en gång annars kan leken spåra ur. Trycker man fler gånger får det andra laget flytta fram.

Det är bra att ha en ledare vid flaskan också.

Se till att det inte varit något farligt medel i flaskan innan.

Och om du är ledare och är rädd för vatten så lek inte denna lek.

Vattenspruta/flaska
Enkrona