Dags att anmäla ert intresse för att åka på VELJ!24!
Här nedan finns en länk till det formulär som vi vill att ni använder för er intresseanmälan.

Intresseanmälan är öppen till och med 31 oktober 2023.
Intresseanmälan är INTE BINDANDE den är enbart för att se vilket intresse det finns för att åka på lägret.

Lägret vänder sig främst till medlemmar i de fem arrangerande distrikten, Halland, Skaraborg, Västbodal, Västgöta södra och Göteborgs scoutdistrikt. Vid mån av plats kommer det även finnas möjlighet för andra medlemmar inom Scouterna att delta. Är er kår utanför de fem distrikten gör gärna en intresseanmälan ändå så vi vet att ni är intresserade av att delta på lägret.

Vi behöver få följande information från er:

• Kår
  • Distrikt
  • En kontaktperson för er kår
  • Antal personer per åldersgrupp

Klicka på bilden så kommer ni till intresseanmälan.

VAR
Göteborgsscouternas Kragenäs, Tanumshede

NÄR
28 juli till 3 augusti 2024, samt för- och efterläger för funktionärer.
Spårarna är välkomna onsdag 31 juli till lördag 3 augusti.

PRIS
Vi har ett maxtak för lägeravgifter, den kan komma att bli lägre.

Deltagare max 2000 kr
Ledare max 2000 kr
Spårare max 1100 kr
Funktionärer max 600 kr

Velj!24 kommer arrangeras på Kragenäs.

Med det vidsträckta havet i väster, inomskärs milslånga kanotleder i norr, utbredda hajkområden i öster och hela Tanums kommuns kulturarv i söder bjuder Kragenäs in till äventyr och minnen för livet.

Läs gärna mer om Kragenäs på deras hemsida.

Vi behöver bli fler i planeringsteamet och man kan redan nu anmäla sig för att vara funktionär på själva lägret. Är du intresserad av att hjälpa till så läs mer på vår hemsida och fyll i en intresseanmälan för funktionärer.

Hoppas vi ses nästa sommar!

Läko för Velj!24

Har ni testat “100 meter eld”?!

Mät upp en sträcka t ex 100 meter. Patrullen ska transportera en eld från start till mål och på vägen
finns flera stationer:

• Elda av ett snöre som sitter fast på två trefötter de själva surrat, minst 50 cm ovan mark
  • Poppa popcorn
  • Smälta is
  • Få såpvatten att koka över

Varje patrull får en viss mängd ved och tändstickor och eldhandskar. Vill de använda annat material från naturen runt omkring går det också bra.

Gör det lättare genom att en eldplåt som elden är på. Underlättar flytten betydligt. Kräver problemlösning och försiktighet att flytta en eld på ett säkert sätt utan eldplåt.

Genomför inte aktiviteten om inte både ledare och scouter är säkra på hur aktiviteten genomförs utan stor risk för brännskador.

• Scoutmetoden
  • Ved
  • Tändstickor
  • Snöre, tändstickor, popcorn etc till stationerna