I detta lägerbrev kommer vi fokusera på definitivanmälan. De som kan anmäla sig nu är kårer i Halland, Västgöta Södra, Göteborg, Skaraborg och Västbodals distrikt.

Vi är oerhört glada över att intresseanmälningarna varit så många och tyvärr har vi fått in fler intresseanmälningar än vad det finns plats för på lägret. De kårer som inte tillhör de arrangerande distrikten men som har intresseanmält sig har fått ett separat mail.

 

Kåren gör en gemensam anmälan i Scoutnet. Er kår kan redan nu anmäla sig genom att ni fyller i en kontaktperson och gemensam information, sen kan ni fylla på med anmälda löpande.

Anmälan är öppen för kårer i de fem arrangerande distrikten, Halland, Göteborg, Västbodal, Västgöta Södra och Skaraborg. Alla som ska delta på lägret behöver registreras i Scoutnet, även ledarbarn och medföljande föräldrar som då registreras som ledare.

Anmälan öppnar 21 januari och stänger den 31 mars.

På hemsidan finns en instruktion för hur ni gör er kårs anmälan i Scoutnet samt en anmälningslapp som är frivillig att använda för att ta in anmälningar från era scouter.

Det är kårens ansvar att se till att alla ledare har gått Trygga Möten och att de har visat upp utdrag ur belastningsregistret innan lägret.

Länk till hemsidan>

Bakgrunden till beslutet om att bara ha anmälan öppen för kårerna i de arrangerande distrikten är att intresset för att delta på lägret har varit för stort.

Länk till Scoutnet>

Lägerledningen vill att ni ska tänka gasol framför ved och att ett gemensamt kök är att föredra då det oftast behövs ett mindre lägerområde än om ni vill använda patrullkök som behöver ett större lägerområde. Samt att det  ur ett säkerhetsperspektiv är bättre med gasol.  I anmälan får ni ange om ni vill laga mat i patrullkök.

Deltagaravgift

Deltagaravgift hela lägret 1 970 kr
Deltagaravgift spårare 1 050 kr
Funktionär lör 27/7 – sön 4/8 600 kr
Ledarbarn 4-7 år 600 kr

 

Efteranmälan
Då intresset för lägret har varit stort tror vi i skrivande stund att vi inte kommer ha möjlighet att ta emot anmälningar efter att anmälan har stängt.

Betalning
Faktura skickas per mail efter att anmälan har stängt till den fakturamottagare som ni anger i anmälan.

Avanmälan
Har ni en deltagare som blir förhindrad att delta så kan ni byta deltagare inom samma deltagartid utan extra kostnad kontakta info@scoutlagerivast.se så hjälper vi er. Behöver ni avanmäla kan ni göra det fram till 15 maj, då återbetalas lägeravgiften med ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader. För att avanmäla efter 15 maj krävs ett läkarintyg som intygar att scouten inte kan delta på lägret för att få tillbaka lägeravgiften med ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader.

 

Förläger: torsdag 25 juli – lördag 27 juli
Lägertid för funk: lördag fm 27 juli – söndag em 4 augusti
Efterläger: söndag 4 augusti – måndag 5 augusti
Funktionärsavgift: 600 kr för perioden 27  juli till 4 augusti
Rabatt: -50 kr/dag förläger, -100 kr/dag efterläger.
Ledare och utmanare som deltar på lägret men vill vara funktionär på för- och efterläger kan få som mest 350 kr rabatt (förläger torsdag, fredag och lördag (3×50 kr), efterläger söndag och måndag (2×100 kr))

Läger tiden för funktionärer som bara ska vara med på lägertiden är lördag förmiddag och till söndag eftermiddag.

Anmälan för funktionärer öppnar i januari och stänger i mitten på juni och anmälan sker i Scoutnet. Alla funktionärer behöver anmäla sig i Scoutnet, även de som har gjort en intresseanmälan tidigare eller redan är med och planerar lägret.

Ledare och utmanare som deltar under lägerveckan är välkomna att anmäla sig som funktionär till för- och efterläger, anmälan görs i deltagaranmälan på Scoutnet.

Trygga möten och registerutdrag
Enligt Scouternas riktlinjer ska alla över 15 år som deltar på aktiviteter där barn är inblandade ha gått kursen Trygga möten samt kunna uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.

Länk till Polisen för att beställa registerutdrag >

Betalning för lägret sker i form av en faktura som kommer via mail till funktionären.

Ledarfunktionärer
Vi ser nu att lägret kommer behöva ta hjälp av ledare som åker med kårerna, dvs ledarfunktionärer. Hur många från varje kår beräknas procentuellt efter ledare och  deltagarantal. Mer information om detta kommer under våren.

 

Alla våra funktioner behöver förstärkas med fler funktionärer som tillsammans skall skapa det som behöver förberedas inför lägret. Det handlar om att göra bra instruktioner, planera alla inköp och göra allting klart för läger.

Där det behövs extra mycket just nu är:

Läko: Funktionärsansvarig
Du brinner för människor, har ett brett kontaktnät och har lätt för att knyta nya kontakter. Du är en trygg ledare och kan se hur en enskild persons insatser är viktig för att hela lägret ska bli en succé. Du är positiv och påhittig och gillar att lösa utmaningar.

Funktionärsansvarig ansvarar för att rekrytera, utbilda, peppa och ta hand om lägrets funktionärer.

Lägertidning
Funktionen Info söker någon eller några personer som vill planera och skapa en lägertidning under lägret.

Program: Programansvarig (Läko)
Programgruppen har idag en ansvarig men han behöver en kollega. Som Programansvarig håller du ihop programgruppen och för arbetet framåt.

Mat: Funktionärskök
Funktionen Mat behöver dig som vill planera och laga mat till alla våra glada funktionärer under veckan.

Mat: Café
Matfunktionen behöver funktionärer som tar ett extra tag kring caféet, reder ut vad det kan användas till och hur vi gör det till snackisen i byarna.

Plats: Tältbyggledare
Platsfunktionen söker en person som kan vara tältbyggledare. På lägerområdet ska ett antal större tält resas och Plats behöver en person som kan leda bygget av hyrda och lånade tält.

Plats: Trafikledare
Platsfunktionen behöver en person som kan planera och hantera trafiken vid in- och utryckningen, men också övrig logistik runt lägret. Det är en fördel om du varit med och hanterat liknande uppgifter tidigare.

Lägerdagis
Var med och planera lägerdagis där yngre barn kan vara under dagen medan deras föräldrar har uppdrag som funktionärer på lägret.

Är du intresserad av någon av dessa roller, skicka ett mail till info@scoutlagerivast.se

 

Har du frågor eller funderingar om lägret, skicka dem i ett mail till info@scoutlagerivast.se så svarar vi så fort vi kan.

På hemsidan kan ni läsa Lägerbrev 1 och 2 och där samlar vi all information om lägret. www.velj24.se

 


Läko, Velj!24

 

En uppgift för “Jaget”.
Källa: Scouternas aktivitetsbank

Instruktioner
Gruppen sätter sig i en cirkel. Varje scout hjälper sin granne att sätta fast ett A4 papper på ryggen. Varje gruppmedlem skriver nu något de vill tacka varje person i gruppen för. Till exempel: “Tack för att du får mig att skratta”, “Tack för din hjälpsamhet”, “Tack för att du är min vän”, etc. Aktiviteten är över när alla har fått ett meddelande av var och en.

Att tänka på
Med äldre scouter kan man variera genom att alla skriver ett kortare brev. T ex. Hej Tom, jag gillar dig eftersom du alltid är så snäll mot mig. Det har du alltid varit, ända sen första gången vi träffades här på scouterna. Jag hoppas att vi alltid är vänner, TACK.

Säkerhet
Man kan korta ner tiden genom att säga att man bara får skriva på hälften, men tänk på att inga papper får vara blanka! Med andra ord, det är att föredra att ta den tid som behövs.

Material
Dynamisk och melodisk musik för att skapa en skön atmosfär, A4-papper, tejp och pennor.